Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

Monday, May 10, 2010

uLsEr

emm.. how to start ek..
dah bape ari dah kne ulser kt mulut.. biase dapat 1 or 2 jer.. paling bnyk 3.. tp now de 6 ulcers in my mouth.. duhhh... it's really hurt me a lot.. sakit gler...
ok.. now.. we start to get to know about ulcer...
wut we call ulcer??
ulser slalunye tumbuh kt mulut.. yer kt mulut..
ade gak kte dgr ulser dalam perut.. but now i wanna tell u about ulser yg kt mulut pnye... ni yg aku dpt from other website/blog serba sdikit tntng ulser ni:

Fakta Tentang Ulser Mulut
Punca: Punca sebenar ulser mulut tidak diketahui. Ia sering dikaitkan dengan :
  • Stres
  • Perubahan hormon
  • Jangkitan
  • Kekurangan zat makanan
  • Alahan
  • Rawatan radiasi
  • Rawatan kemoterapi

Rawatan /Petua:
  • Berkumur dengan bahan kumuran antiseptik.
  • Sapukan gel analgesik atau gel penahan sakit
  • Banyak minum air suam.
  • Berehat dan tidur dengan cukup
  • Amalkan tabiat menjaga agar mulut dan gigi berada pada tahap kesihatan yang baik.
  • Mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang. Pastikan anda mengambil cukup vitamin B12 dan vitamin c.
Tanda2 / simptom2:
  • Rasa membakar dalam mulut
  • Kesakitan
  • Tidak selesa
  • Hilang selera makan
  • Demam
Berapa lama ulser akan sembuh?
-Kesakitan biasanya akan berkurang dalam 3-4 hari tetapi ulser akan mengambil masa selama 10-14 untuk sembuh.


emm.. biasanya aku letak oral aid tu jer.. time nk makan aku sapu bnyak2.. baru la bleh mkn.. klu x.. smpai esok pagi pon blum tentu aku leh sumbat mknan dalam mulut aku.. haha...
air? sape cakap aku x minum air.. dah naik kembung perut aku duk minum air jer.. time2 ade ulser mmg susah nk minum.. pedih nye x terkata..
so.. tu la serba sdikit yg aku tau psl pnyakit nih.. :p

0 comments:

Post a Comment